Tips voor wanneer je jonge medewerker blokkeert

Ik haat winkelen. Een winkel inlopen en zoveel mensen zien en uit zoveel spullen moeten kiezen zorgt bij mij voor complete kortsluiting.

Hoe winkelen voor mij is, is werk kiezen na je studie voor een Young Professional. "Doe wat je leuk vindt" is het credo, maar met 1001 mogelijkheden kan dat voor serieuze kortsluiting zorgen.

Jonge medewerkers hebben tal van vragen die ze bezighouden: Want wat vinden ze dan ècht leuk? En wat nou als die eerste (en tweede) job niet die voldoening of het succes geeft dat ze hadden verwacht? Hebben ze dan gefaald? Hebben ze de verkeerde keuze gemaakt? Ze moeten wel wat dóen, want het leven is maakbaar en straks zitten ze jaren vastgeroest in een job die ze helemaal niet wilden. Maar wat dan?? WOW, slow down! Haal even diep adem.

Je wilt het beste voor jouw jonge medewerkers. Je wilt empathisch leidinggeven, maar je bent geen life coach.

Hier 4 tips van dingen die je kunt zeggen of vragen:

  • Niets is voor altijd. Zie het als een speurtocht. Begin gewoon, wees nieuwsgierig, ga op ontdekking en kijk of dat voor jou de juiste richting is. Zo niet, dan stuur je bij.
  • Je kunt alleen keuzes maken op basis van informatie die je nú hebt. Dus wat weet je wèl?
  • Ontdekken wat je niet leuk vindt is belangrijke informatie. Daar leer je van om andere keuzes te maken in de toekomst. Wat wil je absoluut niet?
  • Scan bij jezelf wanneer je een energieboost krijgt van dingen die je nu al doet. Wat krijgt bij jou voorrang? Welke vaardigheden en kwaliteiten zet je daarvoor in?